- Bettelheim, Bruno: Za tajemstvím pohádek. Proč a jak je číst vdnešní době. Přel. Lucie Lucká. Praha: Nakladatelství Lidových novin, 2000 [1975].
- Cenek, Svatopluk: Mladí lidé, svět literatury, škola. Praha: SPN, 1968.
- Gašparovičová, Anna ad.: Čítanie mládeže vBratislavskom kraji. Interpretácia výsledkov výskumu. Bratislava: Centrum vedecko-technických informácií SR, 2009.
- Graf, Werner: Lesegenese in Kindheit und Jugend. Einführung in die literarische Sozialisation. Baltmannsweiler: Schneider Verlatg Hohehgehren, 2007.
- Homolová, Kateřina: Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2008.
- Hurrelmann, Bettina: „Familie und Scgule als Instanzen der Lesesozialisation“. Mitteilungen des Deutschen Germanistenverbandes, 41, 1994, č. 1, s. 27-40.
- Hurrelmann Bettina – Becker, Susanne – Nickel-Bacon, Irmgard: Lesekindheiten. Familie und Lesesozialisation im historischen Wandel. Weinheim – München, 2006.
- Hyhlík, František: Četba a její vliv na utváření osobnosti. Praha: SPN, 1958.
- Chaloupka, Otakar: Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982.
- ––––––: Škola a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995.
- ———: Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995.
- Lederbuchová, Ladislava: Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004.
- Řeřichová, Vlasta: Výchova čtenáře včeské počáteční škole (1774-1848). Olomouc: Vydavatelství UP, 1999.
- Saxer, Ulrich –Langenbucher, Wolfgang –Fritz, Angela: „Der Weg zum Lesen“. In: tit.: Kommikationsverhalten und Medien. Lesen in der modernen Gesellschaft. cit. dílo, s. 123 – 189.
- Smetáček, Vladimír: Čtivost textů pro děti. Praha: Albatros, 1973.
- Věříšová – Krüger, Květuše – Bělinová, Eva a kol.: Kudy vede cesta ke čtenáři? Rozvoj dětského čtenářství na druhém stupni základní školy. Praha: nakl. neuveden, 2007.
- Toman, Jaroslav: Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM, 1999.
- Wieler, Petra: Vorlesen in der Familie. Fallstudien zur literarisch-kulturellen Sozialisation von Vierjährigen. Weinheim: Juventa, 1997.