Rýmovaná kniha (zdroj: http://www.readingrockets.org/)
- Děti si vytváří knihu rýmů – kreslí obrázky věcí, které se rýmují, nebo je vystřihují z novin a lepí si je do své papírové knihy.
- Postup:
- Vytvořte pro každého žáka papírovou knihu o cca pěti stránkách.
- Připevněte na vršek každé stránky vystřižený obrázek, nebo sami nakreslete nový.
- Děti mají za úkol nakreslit pod každý vložený obrázek svůj vlastní, který se rýmuje s obrázkem na vršku stánky. Obrázek mohou i vystřihnou z časopis/novin a nalepit jej do knížky.
- U starších žáků lze aktivitu rozšířit i na psaní rýmujících se slov.
Kde jsou hlásky? (Weaverová, Mary. 300 her a cvičení pro úspěšný vstup do školy. Praha: Portál, 2001)
- Hra rozvíjí představu, že písmena a slova souvisejí se světem kolem nás, rozvíjí slovní zásobu a vyjadřování.
- Postup:
- Děti mají za úkol hledat předměty, které začínají určitou hláskou.
- Když předmět objeví a pojmenují jej, zapíšou si hlásku na papír.
- Na konci spočítejte, kolik předmětů ke každé hlásce dítě nalezlo.
Piš pomocí obrázků (Hermochová, Soňa – Neuman, Jan. Hry do kapsy III. Praha: Portál, 2003.)
- Hra rozvíjí grafickou gramotnost, představivost, chápání symbolů, učí vystihovat podstatu slova jednoduchým grafickým znázorněním.
- Postup:
- Na začátek je vhodné zařadit diskuzi, kde se všichni snaží vzpomenout si na nějaké symboly, se kterými se můžeme běžně setkat (např. na nádraží, v obchodních domech, nebo při práci s počítačem). Lektor může pro inspiraci předvést i předem připravené obrázky (lze využít symboly +, -, východ, metro, „smajlíky", známé počítačové ikony atp.).
- Každý účastník se pak snaží vytvořit vlastní symbol, který něco vyjadřuje, kreslí obrázek, nebo soustavu obrázků. Děti mohou vyjadřovat pomocí symbolů například název knihy, nebo filmu.
- Ostatní na konci hádají, co chtěl dotyčný vyjádřit.
Slovní řetěz (Belz, Horst – Siegrist, Marco. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001.)
- Popis: Cvičení má napomoci zvyšovat slovní zásobu.
- Postup:
- Jeden z účastníků hry řekne smysluplnou dvojici slov složenou z přídavného a podstatního jména – např. sluneční hodiny. Následující hráč vytvoří z podstatného jména přídavné jméno a přidá k němu podstatné jméno tak, aby opět vznikla smysluplná věta – např. hodinová mzda.
- Další pokračují stejným způsobem.
- Mohou se stanovit omezení – tematická, časová.
Vyprávění příběhů (Belz, Horst – Siegrist, Marco. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001.)
- Popis: Hra rozvíjí literární tvořivost..
- Postup:
- Každý napíše na kartičku tři slova – první musí být podstatné jméno, druhé sloveso, třetí klíčové slovo (opět podstatné jméno). Pak se kartičky posbírají a zamíchají.
- Každý z účastníků si vytáhne kartičku. Úkolem je vytvořit z uvedených tří slov příběh o pěti větách. Posloupnost vět je následující: První věta je volná (nesmí obsahovat žádné slovo z kartičky). Druhá věta musí obsahovat podstatné jméno (první slovo z kartičky). Třetí věta je opět volná. Čtvrtá věta musí obsahovat sloveso. Pátá věta klíčové slovo.