Rýmovaná kniha (zdroj: http://www.readingrockets.org/)

  • Děti si vytváří knihu rýmů – kreslí obrázky věcí, které se rýmují, nebo je vystřihují z novin a lepí si je do své papírové knihy.
  • Postup:
    1. Vytvořte pro každého žáka papírovou knihu o cca pěti stránkách.
    2. Připevněte na vršek každé stránky vystřižený obrázek, nebo sami nakreslete nový.
    3. Děti mají za úkol nakreslit pod každý vložený obrázek svůj vlastní, který se rýmuje s obrázkem na vršku stánky. Obrázek mohou i vystřihnou z časopis/novin a nalepit jej do knížky.
    4. U starších žáků lze aktivitu rozšířit i na psaní rýmujících se slov.

 Kde jsou hlásky? (Weaverová, Mary. 300 her a cvičení pro úspěšný vstup do školy. Praha: Portál, 2001)

  • Hra rozvíjí představu, že písmena a slova souvisejí se světem kolem nás, rozvíjí slovní zásobu a vyjadřování.
  • Postup:
    1. Děti mají za úkol hledat předměty, které začínají určitou hláskou.
    2. Když předmět objeví a pojmenují jej, zapíšou si hlásku na papír.
    3. Na konci spočítejte, kolik předmětů ke každé hlásce dítě nalezlo.

 Piš pomocí obrázků (Hermochová, Soňa – Neuman, Jan. Hry do kapsy III. Praha: Portál, 2003.)

  • Hra rozvíjí grafickou gramotnost, představivost, chápání symbolů, učí vystihovat podstatu slova jednoduchým grafickým znázorněním.
  • Postup:
    1. Na začátek je vhodné zařadit diskuzi, kde se všichni snaží vzpomenout si na nějaké symboly, se kterými se můžeme běžně setkat (např. na nádraží, v obchodních domech, nebo při práci s počítačem). Lektor může pro inspiraci předvést i předem připravené obrázky (lze využít symboly +, -, východ, metro, „smajlíky", známé počítačové ikony atp.).
    2. Každý účastník se pak snaží vytvořit vlastní symbol, který něco vyjadřuje, kreslí obrázek, nebo soustavu obrázků. Děti mohou vyjadřovat pomocí symbolů například název knihy, nebo filmu.
    3. Ostatní na konci hádají, co chtěl dotyčný vyjádřit.

Slovní řetěz (Belz, Horst – Siegrist, Marco. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001.)

  • Popis: Cvičení má napomoci zvyšovat slovní zásobu.
  • Postup:
    1. Jeden z účastníků hry řekne smysluplnou dvojici slov složenou z přídavného a podstatního jména – např. sluneční hodiny. Následující hráč vytvoří z podstatného jména přídavné jméno a přidá k němu podstatné jméno tak, aby opět vznikla smysluplná věta – např. hodinová mzda.
    2. Další pokračují stejným způsobem.
    3. Mohou se stanovit omezení – tematická, časová.

 Vyprávění příběhů (Belz, Horst – Siegrist, Marco. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001.)

  • Popis: Hra rozvíjí literární tvořivost..
  • Postup:
    1. Každý napíše na kartičku tři slova – první musí být podstatné jméno, druhé sloveso, třetí klíčové slovo (opět podstatné jméno). Pak se kartičky posbírají a zamíchají.
    2. Každý z účastníků si vytáhne kartičku. Úkolem je vytvořit z uvedených tří slov příběh o pěti větách. Posloupnost vět je následující: První věta je volná (nesmí obsahovat žádné slovo z kartičky). Druhá věta musí obsahovat podstatné jméno (první slovo z kartičky). Třetí věta je opět volná. Čtvrtá věta musí obsahovat sloveso. Pátá věta klíčové slovo.